24دی

اهمیت مصرف میوه در دوران شیمی درمانی و پرتو درمانی



بازگشت

 اهمیت مصرف میوه در دوران شیمی درمانی و پرتو درمانی

متخصصان خون و انکولوژی توصیه می‌کنند که بیماران مبتلابه سرطان هنگام درمان باید به سه اصل پایبند باشند:

مایعات کافی برای هیدراته ماندن بدن (اجتناب از کافئین)

خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان‌ها برای مبارزه با سلول‌های سرطانی

مصرف پروتئین بیشتر برای مقاومت عضلانی

از آنجا که درمان سرطان و شیمی درمانی منجر به عوارض جانبی مثل تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، بلع دردناک، خشکی دهان، اسهال و یبوست، زخم‌های دهانی، خستگی،بد خلقی و افسردگی می‌شود. تنها روش برای جلوگیری از ایجاد چنین حالت‌های ناراحت کننده‌ای، خوردن مواد غذایی مناسب است. میوه‌ها لطیف‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین نوع خوردنی‌ها هستند که می‌توانند در این مواقعِ حساس پشتیبان سلامت باشند؛ آن‌ها با داشتن ظاهری جذاب، رنگ‌های شاد و عطر دلنشین، در تغییر روحیه بسیار مؤثر است.

 

لیست میوه‌های مناسب برای درمان سرطان

۱. توت فرنگی

توت فرنگی یکی از مهربان‌ترین نوع میوه‌ها است که می‌تواند با مواد مغذی خود از جمله ویتامین C، فولات و پتاسیم حال بیمار را حسابی جا بیاورد. بافت نرم و شیرینی متعادل، بلع آن را برای بیماران آسان می‌کند.

۲. موز

موز به تنهایی یک غذای کامل و همه چیز تمام است. این میوه با انواع و اقسام مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هایی که دارد می‌تواند کمک بزرگی برای رهایی از سرطان به حساب آید.

۳.  بلوبری

بلوبری ملقب به پادشاه آنتی اکسیدان‌ها، از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. مؤسسه تحقیقات سرطان آمریکا بلوبری را به دلیل خواص بالایی که دارد یک ماده غذایی ضد سرطانی معرفی می‌کند.

بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر، ویتامین C، ویتامین K و منگنز است.

۴.  انار

انار با انواع آنتی اکسیدان، فیبر، پتاسیم، فولات و ویتامین C، از میوه‌های مناسب برای بیماران مبتلا به سرطان است.

۵.  لیمو

لیموها با طعم ترش و عطر نافذ یکی دیگر از گیاهان قوی برای درمان سرطان در این لیست هستند. لیمو آنقدر دل‌نشین است که می‌تواند فقط با عطرش، حالت تهوع را رفع کند. لیمو ترش سرشار از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان‌های قوی است که برای مبارزه با سلول‌های سرطانی توصیه می‌شود.

۶. گریپ فروت

گریپ فروت حاوی مواد مغذی مقابله با سرطان است. این مدل از مرکبات تلخ و ترش، تا حد زیادی حاوی لیکوپن، یک نوع کاروتنوئید است که می‌تواند با عوارض ناراحت کننده‌ی شیمی درمانی و اشعه کمک می‌کند.

۷.  سیب

سیب گیاهی منحصر به فرد و جادویی است که در گروه میوه‌های مفید برای درمان سرطان قرار دارد. به گفته محققان برجسته، مواد معدنی موجود در سیب، به طرز خارق العاده‌ای از سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند. سیب سرشار از فیبر، پتاسیم، ویتامین C است و همین مواد مغذی همانند سدی از بدن در برابر اثرات مخرب سلول‌های بدنی دفاع می‌کنند

۸. گیلاس

گیلاس یکی دیگر از میوه‌های سرخ و صورتی برای درمان سرطان است. گیلاس‌ها سرشار از پلی فنول‌ها و ویتامین C است و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

۹. پرتقال

پرتقال میوه‌ی محبوب فصل سرما است. این میوه با طعم ترش و شیرینش با پالپ‌های آبدار، خیلی دلچسب و گوارا است. پرتقال حاوی یک آنتی اکسیدان قوی بنام ویتامین C است که در ایجاد ایمنی در بدن بسیار مؤثر و توانا است.

۱۰. گلابی

گلابی که بخاطر انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی به نام شاه میوه معروف است و در مقابله با سلول‌های سرطانی بسیار توانمند است. گلابی سرشار از ویتامین C، ویتامین k، مس، فیبر است. 

۱۱.  تمشک

در کل میوه‌هایی که در گروه توت‌ها قرار می‌گیرند، بخاطر اینکه سرشار از آنتی اکسیدان هستند، در مقابله با سرطان خانواده‌ی پر منفعتی هستند. تمشک از رنگ قوی ای که دارد نشان می‌دهد که حاوی آنتی اکسیدان‌های توانایی برای مقابله با سرطان است. البته تمشک به مقدار زیادی حاوی منگنز، ویتامین C و ویتامین k است که همین مواد معدنی در تقویت بدن در مقابل لشگر ظالم سرطان بسیار مؤثر است.

۱۲.  کیوی

کیوی یک میوه‌ی سبز است و طبق مطالعات انجام شده میوه‌های سبز تا حد زیادی انسان را در برابر سرطان روده بزرگ محافظت می‌کنند. کیوی سرشار از ویتامین C است که با پرتقال و لیمو برابری می‌کند.

۱۳.  طالبی

طالبی از همان میوه‌های سبز است که با وجود ویتامین C و فیبر در لیست میوه‌های مناسب برای بهبود عوارض شیمی درمانی و پرتو درمانی مصرف می‌شود. 

۱۴.  انگور سبز

انگور سبز با ظاهری جذاب و طعمی عالی یکی از همان میوه‌های سبز قدرتمند برای مقابله با سلول‌های سرطانی است. انگور سبز منبع غنی از آنتی اکسیدان رسوراترول است

۱۵.  هندوانه

درواقع آب هندوانه برای شیمی درمانی و دوران پس از آن بسیار مفید است. هندوانه سرشار از آنتی اکسیدان است و به شدت در مبارزه با رادیکال‌های آزاد تأثیر گذار است، مخصوصا لیکوپن موجود در هندوانه که بطور مستقیم در کند کردن رشد سلول‌های سرطانی پروستات مرتبط است.

 

منبع : www.healthline.com

 

  

 

مقالات مرتبط

توصیه نوشیدنی برای مبارزه با سرطان؛ نوشیدنی کلم

توصیه نوشیدنی برای مبارزه با سرطان؛ نوشیدنی کلم

کلم‌برگ یکی از سبزیجات ویژه است که ترکیبات مغذی زیادی م...

ورزش و نشاط در سمر

ورزش و نشاط در سمر

به همت شهرداری منطقه 3 ناحیه 5 و آقای دکتر راکی یکی از مهر...

سرطان هم درمان پذیر است و هم قابل پیشگیری

سرطان هم درمان پذیر است و هم قابل پیشگیری

پزشکان و متخصصان ما در ایستگاه های سلامت سمر شما را در این مسیر راهنمایی می کنند.

کارگاه مدیریت خشم مددکاران

کارگاه مدیریت خشم مددکاران

نخستین دوره ی کارگاه مدیریت خشم ویژه مددکاران روز گذشته در موسسه خیریه سمر برگزار شد.

حمایت شرکت افروز از بازارچه سمر

حمایت شرکت افروز از بازارچه سمر

شرکت بازرگانی افروز دبی حامی ششمین بازارچه خیریه سمر شد.

نمودار اثربخشی روش حمایتی جامع-کیفی سمر از بیماران تحت پوشش

نمودار اثربخشی روش حمایتی جامع-کیفی سمر از بیماران تحت پوشش

نمودار بالا نشان می دهد با وجود بالا رفتن آمار پذیرش بیم...

لطفا پیام، پرسش یا نظر خود را در این باره بنویسید